Articles

Hogyan aludj a terhesség alatt, hogy vigyázzhass magadra és a babára? Adunk egy tippet!

A várandósság alatti alvás kihívást jelenthet egy kismama számára. Egy kismama sokszor fáradt, és gyakori regeneráló alvásra van szüksége az optimális relaxációhoz. Vajon milyen alvási pózok válhatnak be? Lehetséges a hason vagy háton fekvés alternatívája, és milyen terhességi párna biztosít egész éjszakára nyugodt alvást akár a harmadik trimeszterben is, úgy hogy reggel jó hangulatban és óriási energia lökettel ébredhessetek?

Sok leendő anya kíváncsi arra, hogy milyen testhelyzetben aludjon a várandósság alatt, és hogy az éjszakai alvási póz hatással van-e a baba fejlődésére és egészségére. A következő cikkben elmagyarázzuk, hogyan biztosíthatsz magatoknak könnyű és nyugodt alvást egy terhespárna segítségével, ha éjszaka ez minden vágyad. A hason, háton, bal vagy jobb oldalon történő alvási pozíciókkal kapcsolatos kételyekre is kitérünk. Tarts velünk a Jukki tippjeire!

Milyen testhelyzetben kell aludni a terhesség alatti időszakban?

A terhesség kezdeti trimeszterében és a középső szakasz első felében a leendő anya bármilyen helyzetben biztonságosan aludhat. Lefekvéskor választható a háton, a jobb vagy inkább a bal oldalt alvás verziója – csak tőletek függ – amelyik valóban pihentető éjszakai relaxációt nyújt. Nem kell aggódnod akkor sem, ha eddig csak a pocakodon fekve tudtál elaludni.

Amikor a terhes pocak még kicsi, a kismama nyugodtan folytathatja korábbi szokásait. A helyzet kissé megváltozik a második és harmadik trimeszter során. Ha nagy a has, előfordulhat, hogy az elalvás már nem olyan könnyű, mint a várandósság elején, sőt a has mérete miatt akár lehetetlen is lehet. Ezenkívül az utolsó szakasz során a különböző betegségek is súlyosbodhatnak, ami tovább fokozhatja az „alvas terhesen” projekt komplikációit.

Hátfájás, szédülés, vádligörcsök, gyomorégés, folyamatos vizelési inger – ez csak néhány a terhességi betegségek közül, amelyeket sok nő tapasztal a várandósság alatt. Bár az első trimeszterben enyhébbek, már többször éreztetik magukat. Minél előrehaladottabb a terhesség, annál problémásabbak. Az utolsó trimeszter során a nők általában alig várják a szülést, nemcsak azért, mert már látni akarják a kis jövevényt, hanem a leromlott egészségi állapot, a túlterheltség és az alvási problémák miatt is.

Ezeket a szimptómákat nyilván még kellemetlenebbé teszi egy többes terhesség. Mindeközben az alvás a regeneráció és a pihentető időszak fontos momentuma. A növekvő pocak azonban általában megzavarja a várandósság előtt meglévő alvási rituálékat. Nehéz kényelmes pozíciót választani. Hiszen nem csak a saját komfortunk, hanem a gyermek biztonsága is fontos.

Azoknak a nőknek, akik eddig a hasukon aludtak, fel kell adniuk ezt a pozíciót a második és harmadik trimeszterben. A leendő anya azonban kényelmes alvási pozíciókat találhat! Itt érdemes akár új lehetőségek előtt is nyitni. A testben bekövetkezett jelentős változás azt eredményezi, hogy a megszokott alvási pozíció is megváltozik. Az egyéb támaszpontok, de például a gyomorégés okozta kellemetlenségek ellensúlyozásának vágya miatt is megéri a terhesség alatt kontrollálni, hogy a baba biztonsága megőrzése mellett melyik testhelyzetben a legkényelmesebb a fekvés és az alvás.

Amikor egy nő a terhesség 8. vagy 9. hónapjába lép, a hasa meglehetősen nagy lesz. Ez megnehezítheti a megfelelő pozíció megtalálását az ágyban. Már nem szabad hason vagy háton aludni. A legjobb pozíció az, ha a bal oldalt fekve alszunk el. Annak érdekében, hogy az alvás valóban kényelmes legyen, használhatunk egy alvópárnát, amely segít vagy segíthet a gerinc és a hát alsó részén tapasztalható nyomásérzet enyhítésében. 

Alvás a terhesség alatt – az egészséges alvás módjai

Jobb vagy bal oldal? Vagy talán inkább hanyatt? Terhesség alatt nem könnyű jól aludni. A várandósság minden szakasza kissé eltérő. Egyes betegségek egyszer csak eltűnnek, mások megjelennek. Szerencsére segíthet, ha tisztában vagyunk az egyes trimeszterekhez leginkább kompatibilis, legjobb és legbiztonságosabb alvópózok repertoárjával és a terhes nőknek kényelmet garantáló kiegészítők használatával. A kényelmes matrac és a várandós párna a legfontosabb elemek, amelyek hozzájárulnak a jó alváshoz. De mi a helyzet a pozíciókkal?

A terhes pocak az első trimeszter alatt még nincs jelen. Azonban ott van az állandó álmosság és a gyakori pihenés vágya. Erre az időszakra jellemző a nappali szunyókálás és a hosszú éjszakai alvás. Ez a hormonális változások miatt fog bekövetkezni. Szerencsére az első időszakban nincs korlátozás az alvási pózokra vonatkozóan. A terhesség tizenkettedik hetéig, hacsak a szülész-nőgyógyász másként nem javasolja, nyugodtan aludhatsz az eddig megszokott pózban. Érdemes kényelmes matracról gondoskodni, hogy az alvás valóban regeneráló legyen. Az alvás minősége a magzat fejlődését is befolyásolja.

Háton fekvés terhesen, avagy a terhesség alatt

Az orvosok azt javasolják, hogy a terhesség második trimeszterének végén a leendő anya már ne aludjon, és ne feküdjön a hátán napközben. Amikor a méh a többszörösére nő, és a baba már nagy tömegű, a leendő anyuka maga is rosszul érezheti magát, miután hanyatt feküdt az ágyban – felmerülhet légszomj, szívdobogás vagy foltok jelenhetnek meg a szeme előtt. Ez azért történik, mert a méh ebben a pozitúrában már fokozott nyomást gyakorol azokra a nagy erekre, amelyek a test alsó részéből a szívbe szállítják a vért. Ilyen helyzetben kevesebb vér jut el a szívhez, ami csökkenti a véráramlást más szervekbe, beleértve a méhlepényt is. Ebben az esetben azonnal meg kell változtatnia a pozíciót – a legjobb, ha leülsz egy kicsit, vagy feküdj az oldaladra.

Hason és bal oldalon alvás

Előrehaladott terhességben már nagyon nehéz hason aludni. Egy várandós nőnek lefekvéskor az egyik oldalt kell választania. A leendő anyák körében gyakran az a hiedelem, hogy terhesség alatt csak a bal oldalukon szabad aludniuk. Kiderült, hogy nincsenek ilyen orvosi ajánlások. Az azonban igaz, hogy az aorta a gerinc mentén fut, és kissé jobbra található a vena cava inferior. Jobb oldalon fekve a méh megnyomhatja a vena cava alsó részét. Ez csökkenti a véráramlást. A nyomást érezzük, így a nyomás a májra is hatással lehet. Azonban nincs ellenjavallat a jobb oldali alvással szemben, ha a kismama jól érzi magát, és nem észlel semmilyen zavaró szimptómát. Az anyatermészet úgy alkotta meg a női testet, hogy a leendő anya érezze, ha egy adott testhelyzetben már gondot okozhat az alvás a bébinek.

Hogyan kell aludni egy terhespárna alternatívájával?

A leendő anyák javíthatják alvásuk kényelmét. Ahhoz, hogy kényelmesen feküdhessenek az ágyban, amikor már nagy a pocak, használhatnak speciális terhespárnákat. Az alvó várandós párna egy bumeráng formájára vagy a V betűre emlékeztet. Ezeknek a terhesalvó holmiknak köszönhetően az anya egy komfortos közbenső helyzetben aludhat – oldalt fekve, a lába között a párnával. A kiegészítő lehetővé teszi, hogy a kismama olyan testhelyzetet vegyen fel, amelyben a gerinc és a csípőízület a lehető legkisebb terhelésnek van kitéve.

Milyen terhespárnát választhatsz, hogy kényelmesen és biztonságosan aludj a terhesség alatt?

A legjobbak közülük:

  • V-típusú terhespárna – sokféleképpen használható hosszú párna. Megkönnyíti a bal és a jobb oldali alvást, és szükség esetén megtámasztja a hasat is. Többfunkciós, mert szülés után is hasznos. Szoptatásra, a kezek felszabadítására és a gerinc tehermentesítésére is használható. Védőfelszerelésként is működik a baba ülni tanulása során.
  • Bumeráng terhespárna – a V-típusú terhespárnához hasonló kényelmet biztosít, de hosszabb, ami nem csak a magas nőknek fontos, hanem azoknak is, akik szeretik, ha egyszerre tudják megtámasztani térdüket, hasukat és fejüket.

Terhespárnával az alvás kényelmes, és nem okoz fájdalmat a gerincben vagy az izmokban. A párna komfortos és biztonságos alvási pozíciót garantál a leendő anyának és a babának a terhesség alatt.

Készülj fel babád születésére a Jukki márkával!

A látszattal ellentétben a várandósság alatt eleget aludhatsz és kiküszöbölheted a nem kívánt betegségeket, valamint rálelhetsz arra a kényelmes testhelyzetre, amely biztosítja a kényelmes alvást és a regenerációt akár a napközbeni szunyókálás során is. Vigyázz magadra és babádra, megérdemlitek a maximális kényelmet, és ebben nincs kompromisszum!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük